Kwaliteitszorg

Wij werken continu aan de kwaliteit van ons onderwijs. Dat doen we met het gehele team én in samenwerking met andere scholen van onze stichting. We leren van elkaar en houden elkaar scherp.

Iedere 4 jaar maken wij een schoolplan waarin we de doelen van ons onderwijs beschrijven. De MR heeft instemmingsrecht op dit plan. De doelen en ambities uit het schoolplan worden per jaar uitgewerkt in het jaarplan. Een van de doelen is in ieder geval dat leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen en dat wij ons onderwijs afstemmen op deze ontwikkeling. In de eerste plaatst gebeurt dat op basis van de observaties van de leerkracht.

De leerkracht kijkt hoe de leerling het dagelijks werk maakt en past daarop het onderwijs aan. Daarnaast maken wij gebruik van de landelijke toets: IEP. Met deze toetsen volgen we de ontwikkeling op het gebied van lezen, taal en rekenen. Daarnaast nemen wij ook Hart en Handen toets af. Deze toetsen geven ons een meer holistische kijk op uw kind. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en de IBer. We zorgen ervoor dat het onderwijs blijft aansluiten op de behoefte van het kind.

Om goed zicht te houden op het welzijn en welbevinden van de leerlingen maken wij gebruik van verschillende vragenlijsten. In de groepen 6 tot en met 8 wordt naast de Hart en Handen toets van IEP ook één keer per jaar de veiligheidsmonitor afgenomen. Deze vertelt ons meer over hoe zij school ervaren en hoe zij zich op school voelen. Ook aan ouders vragen wij eens in de twee jaar met behulp van een vragenlijst wat zij van de school en het onderwijs vinden. De bevindingen worden besproken met de MR.

Om te waarborgen dat we onze schooldoelen ook halen, evalueren wie ieder jaar de doelen uit het jaarplan en stellen onze plannen bij als dat nodig is. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben wij de volgende speerpunten geformuleerd:

  • Didactisch handelen versterken gericht op differentiatie
  • De OGO visie versterken en meer zichtbaar maken in de school
  • De dynamische schooldag. 60 minuten bewegen per dag.
  • Pedagogiek: hoe leren wij de kinderen op de Vlaamse Reus de sociale vaardigheden aan?
Huishoudelijk reglement MR de Vlaamse Reus 145,1 KB